torsdag den 8. marts 2012

Den ultimative hindbærsnitte

Jeg er normalt ikke til hindbærsnitter, men da jeg har en mand og en søn, der elsker dem, har jeg efterhånden afprøvet en del opskrifter.

Denne opskrift er fra BageLiv (et tillæg til Femina) og det er den bedste hindbærsnitte, jeg nogensinde har lavet. Faktisk kan jeg også selv lidt den!
Den er mindre sødt end bagerens, og så giver kokosmelet i mørdejen en rigtig god smag.
Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.



Den ultimative hindbærsnitte 
Syltetøj:
300 g frosne hindbær
300 g rørsukker
Korn fra en stg. vanille

Mørdej:
400 g hvedemel
40 g kokos
160 g flormelis
250 g koldt smør
1 æg (+ lidt til pensling)

Glasur:
1 bæger past. æggehvide
Flormelis
Saft af 1 citron
Lyserød pastafarve

Syltetøj:
Kom bærrene i en gryde og tø dem op ved svag varme. Lad derefter bærrene simre i et par minutter, før du hælder sukker og vanille i. Rør jævnligt i blandingen til sukkeret er smeltet. Lad syltetøjet småkoge i ca. 5 minutter til det begynder at tykne let. 
Hæld syltetøjet i en dyb tallerken eller lignende og stil den koldt.

Mørdej:
Bland mel, kokos og flormelis. Riv den kolde smør i blandingen på den grove side af rivejernet. Gnid smør og de øvrige ingredienser sammen, tilsæt det hele æg og ælt hurtigt dejen sammen til en ensartet masse.
Del dejen i to kugler, og rul hver kugle ud til en rektangel på ca. 25x30 cm, imellem to stykker bagepapir. Læg begge lag mørdej i køleskabet i min. 1/2 time (mine lå natten over).

Læg den ene plade mørdej på en bageplade beklædt med bagepair, og fordel syltetøjet ovenpå, men lad kanterne være fri. Pensl kanterne med sammenpisket æg. Placer den anden plade mørdej ovenpå, og luk siderne ved at trykke dem let sammen.

Bag pladerne i ovnen ved 200 grad C i ca. 15-18 minutter, indtil mørdejen er let gylden.
Hvis mørdejen er boblet og hævet op under bagningen, så læg en bradepande med noget tungt ovenpå i 5 minutters tid, efter at den er taget ud af ovnen. Det gør overfladen fin og glat.

Når kagen er afkølet, røres glasuren sammen og fordeles udover den, Skæres i passende stykker - og nydes.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar