torsdag den 26. januar 2012

Fantastiske fastelavnsboller

Jeg elsker fastelavnsboller!! I dag har jeg bagt årets første portion, og de er lige så fantastiske, som jeg husker dem fra sidste år.
Opskriften har fulgt mig fra hjemmekundskabsundervisningen i folkeskolen.... og det er da et par dage siden, kan jeg afsløre :)

Fastelavnsboller med creme
Creme:
2 æg
4 spsk sukker
2 tsk vanillesukker
3 dl mælk
2 spsk mel

Alle ingredienserne blandes i en gryde og bringes i kog under omrøring.
Afkøles i køleskabet.

Dej:
200 g smør
2 dl mælk
50 g gær
2 spsk sukker
1/2 tsk salt
1/2 tsk kardemomme
2 æg
Hvedemel

Smelt smørret, bland mælken i og rør gæren ud i blandingen, når den er lunken.
Kom sukker, salt, kardemomme og æg i. Rør mel i til dejen er tilpas - fast uden at være tør.
Del dejen i 16 stykker. Form dem til boller og rul dem efterfølgende flade med en kagerulle. De skal være tykkest på midten.
Fordel cremen på dejstykkerne, og pak dejen godt sammen omkring cremen.
Stil bollerne til hævning på en plade med bagepapir med sammenføjningerne nedad, og lad dem hæve i 15 min. Pensles med æg og bages ved 200 grader C i ca. 15 min.

Afkøles, pyntes og spises!




Fyldet kan naturligvis varieres efter smag og lyster. Jeg putter ofte chokoladestykker i sammen med cremen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar